30. července 2016 v 19:39 | Snapeova |  Knižní recenze
Počet stran: 368
Vydáno: 7. 5. 2015
Nakladatelství: HarperTeen
Série: Selekce
Díl: 4
Mé celkové hodnocení: 65%
Oficiální anotace:Před osmnácti lety vstoupila America Singerová do Selekce a vyhrála srdce Prince Maxona. Nyní nadešel čas, aby Selekcí prošla i princezna Eadlyn. Ta neočekává, že její Selekce bude jako pohádkový milostný příběh jejích rodičů… ale když soutěž začne, může zjistit, že není tak nemožné, jak si myslela, najít své "šťastně až navěky."
***

Princezna Eadlyn, nejstarší dítě Americy a Maxona, je téměř připravená na vlastní vládu. Každý by si pomyslel, že za kralování Maxona a po zrušení systému Kast bude Illeá skvělé místo k žití, kde budou všichni poddaní spokojení, ale není tomu tak. V zemi dochází k rozbrojům mezi lidmi a Maxon už si s tím neví rady. Napadne ho, že lid by mohla rozptýlit Selekce a představí tento nápad své dceři. Eadlyn je zděšená a naštvaná. Nechce a nepotřebuje manžela, ne teď a ne skrz Selekci. Nakonec se přání svého otce podvolí, i když nemá v plánu tuto "soutěž" myslet vážně.

Stejně jako od původní trilogie jsem i od této čekala trochu více, než mi nabídla. Příběh Americy a Maxona byl skvělý a čtivý, ale když se na to člověk podíval s odstupem, zjistil, že to není až tak dokonalé a své mouchy to má. U The Heir jsem viděla výraznější mouchy. Možná to bylo právě tím, že tam docela chyběla ta romantika a napětí ohledně toho, pro koho se hlavní hrdinka rozhodne, minimálně po větší část knihy.

Selekce z pohledu člověka, o jehož srdce se soutěží, třicet pět kluků a jen jedna dívka, což je princezna a dokonce budoucí královna. Myslím, že to skýtá dost možností na dobrý děj i se zajímavými zvraty. Právě v tomto podle mě kniha nenaplnila svůj potenciál. Přijde mi, že autorce se moc nedaří opravdu si se svými příběhy vyhrát.

Kiera Cass sice vždy částečně zklame, ale zároveň potěší. I čtvrtá kniha si udržela poměrně slušnou čtivost, i když oproti původní Selekci se mi to zdálo o stupínek horší. Malinko to na mě působilo, jako by kniha postrádala smysl. Přišlo mi, že pokračování bylo napsáno jen kvůli velkému úspěchu původní trilogie. Nejspíš by to na mě působilo lépe, kdyby si autorka dala na pokračování mnohem víc záležet.

Eadlyn působila jako poměrně rozporuplná postava. Někdy se zdála příliš tvrdá a jindy zas až nepochopitelně přecitlivělá. Je to marnivá rozmazlená holka, ale na druhou stranu je vidět, že má srdce i rozum. Svou rodinu velmi miluje a před povinnostmi neutíká. Zdá se jako schopná a vhodná vládkyně, jen je třeba, aby o některých věcech přemýšlela trochu jinak. Zkrátka potřebuje ještě dost zapracovat sama na sobě, aby svému lidu vládla, správně. Prezentuje se jako dospělá, ale působí často jako dítě.

Nejvíc mi vadila samotná Selekce. Pojetí bych si jednoduše představovala trochu jinak a výhrady jsem ohledně samotné soutěže měla už i u původní trilogie. Rozhodně si nemyslím, že by soutěž měla působit jen jako děj na pozadí a právě takto na mě působila. Většinu knihy tvoří totiž sama Eadlyn a její vnitřní svět. Vypořádávání se s různými událostmi, případně cesta ke změně nějakého názoru.

Čtvrtý díl byl bohužel v mnoha ohledech značně předvídatelný. Z těch třiceti pěti chlapců jsem si jich zapamatovala asi tolik, kolik mám prstů na jedné ruce. Byla to pro mě změť jmen, z nichž jen pár mělo to štěstí, že dostalo nějakou podobu, tělesnou i duševní. Ale těch několik chlapců, které jako čtenáři můžeme opravdu víc poznat je skvělých. Tyhle postavy se autorce dost povedly.

Když to shrnu, autorka vlastně nijak nepřekvapila. Stránky opět ubíhají rychle, místy je možné ze čtenáře vymáčknout i nějaké emoce. Příjemnou změnou je, že je to pojaté jinak než původní trilogie, ale má očekávání byla vyšší.

Selekce s Americou a Maxonem mi byla asi sympatičtější a více se mi dostala pod kůži. Poslední díl, s názvem The Crown (Koruna) si ráda přečtu, možná se to tam v některých ohledech více rozjede a bude to lepší kniha než tato.

Na konci čtvrtého dílu se autorce povedl nečekaný a zajímavý zvrat, takže jsem docela napnutá, jak to vše dopadne. Je tam poměrně dost otazníků a na žádný není odpověď zcela jasná, i když počítám s tím, že i pátá kniha bude vcelku předvídatelná.

Milovníci Selekce, určitě neváhejte. Pokud jste The Heir ještě nečetli, tak se do ní rychle dejte, myslím, že vás také může nadchnout. Pokud nejste zas takoví milovníci, k původní trilogii jste měli dost výhrad a knihy vás nebavily, nemyslím, že pokračování na tom něco změní, takže si rozmyslete, jestli vám stojí za to, do toho jít.