Jsem Hradlař

18. března 2016 v 12:29 | Snapeova |  Vykecávačka
Svou současnou práci už dělám skoro dva roky, ale až teď se dostávám k napsání článku, ačkoli to mám v plánu od začátku. Vlastně jsem se k tomu konečně dokopala možná i proto, že už dlouho Hradlařem nebudu. Ne, že bych plánovala úplně skončit, spíš se posunu dál.

Když ten název napíšu, asi naprostá většina z vás netuší, o co jde, leda, že byste měli nějak blíž k železnici. První důležitá informace je ta, že pracuji právě na železnici a to přímo v provozu. A ne, nejsem zaměstnancem Českých drah. Ty už se pár let o koleje nestarají. Tohle má nyní na starosti SŽDC (Správa železniční dopravní cesty). Často se setkávám s tím, že když je třeba technický problém na trati, mnoho lidí kvůli zpoždění a komplikacím stejně nadává na ČD, ačkoli oni toto absolutně nemohou ovlivnit.

Hradlař je vlastně zanikající (já říkám umírající) povolání a jsem ráda, že mohu Hradlařem být a zažít takovou práci. Jednou bude toto povolání pouhou minulostí, což je zároveň smutné. S modernizováním železnice se totiž Hradla ruší a v naší zemi už jich zbylo jen pár. Nejvíc jich zbylo právě na trati, kde pracuju. Celkem sedm. Jezdíte někdy osobním vlakem nebo rychlíkem mezi Prahou a Berounem? Pokud ano a stejně netušíte, jak takové Hradlo vypadá, zkuste jednou pozorně sledovat okolí z okna a možná zahlédnete dva malé domečky mezi Smíchovem a Radotínem. Tři mezi Radotínem a Dobřichovicemi a dva mezi Karlštejnem a Berounem. Pokud jezdíte na této trati, tak i já se podílím na, pokud možno, bezproblémové jízdě vašeho vlaku.


Teď je tu ta otázka, co tam konkrétně dělám. Nikdy na ni vlastně neumím odpovědět. :D
Nejsem schopná to jednoduše říct, aby to bylo zcela jasné. Moje máma dělá stejné povolání. Když se mě dřív někdo ptal, co tam dělá, odpovídala jsem něco v tom smyslu, že dává vlakům zelenou, což bych teď těžko mohla takhle laicky říkat. Navíc je to velice, velice zjednodušené. Tehdy jsem si Hradlo pamatovala jen z dětství a pochopitelně jsem si nevzpomínala na to, co všechno to obnáší, protože jako dítě jsem tomu nejspíš ani nevěnovala moc pozornost.

Ráno, nebo večer přijdu, převezmu od kolegy/kolegyně službu. Musím se vždy dozvědět, jestli je vše v pořádku nebo jestli je například výluka, abych podle toho okamžitě mohla konat svou práci. Střídání běžně proběhne rychle, vystřídaný zmizí a já mám celých dvanáct následujících hodin pracoviště jen pro sebe. Pak už dělám celou směnu to samé. Výpravčí nám vždy dostatečně včas hlásí, kdy z které stanice odjede jaký vlak, my si to zapisujeme a zařídíme se podle toho. Výpravčí může pustit vlak ve směru od něj ke mně ve chvíli, kdy ví, že předchozí vlak uvolnil část tratě mezi jím a mnou, o čemž ode mě dostává určitým způsobem zprávu. Já dál mohu pustit vlak za stejných podmínek. Takže pokud například jeden vlak ještě nedojel na následující Hradlo, další vlak, pokud jede příliš brzo za ním, u mě musí třeba zastavit a počkat, než budu mít možnost přestavit návěstidlo (ne, na železnici nejsou semafory) do polohy volno (rozuměj na zelenou). Máme tam zabezpečovací zařízení, které právě obsluhujeme a zároveň nám zabrání například obsloužit návěstidlo, přesně v takové situaci, kdy jedou vlaky buď moc brzo za sebou nebo se ten první porouchal a zůstal někde stát. Pochopitelně se ale stává, že na tomhle zařízení vznikne porucha a pak například vlakům povolujeme průjezd osobně. Tehdy musí člověk přemýšlet víc než kdy jindy, protože v takové situaci vás žádné zabezpečovací zařízení nezachrání před tím, abyste pustili vlak na vlak a zavinili neštěstí.

Pro představu-přístroj, který obsluhuju.↓

Prostoru pro chyby je na Hradle určitě dost. Není to žádná banální práce, musíte opravdu vědět, co děláte. Možná to zní jednoduše, a když se přijdete na takové hradlo podívat, taky vám to může připadat jednoduché a monotónní, ale když do toho víc proniknete, poznáte, že to taková sranda není. Obzvlášť, když nastane nějaká (nebo víc najednou) z možných poruch nebo mimořádných událostí, kdy si co nejrychleji musíte vzpomenout, jak se máte chovat, co kam máte psát a tak dále... a nesmíte pochybit. Když například nemůžete normálně obsluhovat návěstidla, obnáší to, že pro každý vlak jdete pěšky k příslušnému návěstidlu, za každého počasí a povolíte mu průjezd osobně pomocí ruční návěsti (zde se můžete podívat, jak to vypadá).

Nejvhodnější je ta práce samozřejmě pro ty, co mají k železnici nějak blízko. Já jsem si dřív myslela, že stejnou práci jako máma dělat nebudu, děsila mě ta odpovědnost, ale pak to najednou dopadlo tak, že jsem si tam šla podat žádost a upřímně mě v té době zajímalo, jak to celé funguje. Musím říct, že se mi to zalíbilo a chci vše kolem toho poznávat dál, proto se chystám na Signalistu (Výhybkář). Na Hradle samozřejmě žádné výhybky nemáme, už jen o to je ta práce jednodušší než jí má Signalista.

Může se na hradlo dostat obyčejný člověk z ulice bez jakéhokoli předchozího vzdělání, které by se toho týkalo? Ano, já jsem přesně příklad takového člověka. Vyučená cukrářka s nástavbou v oboru podnikání (Ničím z toho, co jsem se učila jsem se nechtěla v budoucnu živit). Akorát je samozřejmé, že pokud budou mít víc zájemců o volnou pozici, upřednostní ty s předchozím vzděláním v oboru.

No, a pokud byste teoreticky byli přijati na pozici Hradlař, co by vás dále čekalo? Šest týdnů byste chodili na Hradlo, na normální směny s někým, kdo tam pracuje. Ten člověk by se vás snažil co nejvíc naučit praxi a vy byste se zároveň museli naučit několik různých předpisů týkajících se dopravy a techniky. Po této době by vás čekaly odborné zkoušky, jedna z dopravy a jedna z techniky. Pak už byste se stali Hradlařem a mohli byste samostatně pracovat. Tímto jsem si prošla před necelými dvěma lety. Brzy si tím projdu znovu, abych mohla pracovat, jako Signalista.

Vysvětlování sice není moje parketa, ale snad se mi trochu povedlo vám přiblížit mou práci.

Co si o takové práci myslíte? Chtěli byste ji dělat nebo by vás to ani nenapadlo?

Mám pro vás ještě hromádku fotek, co jsem za tu dobu pořídila (a to je jen malý výběr). Snad některé zaujmou i ty, kterým železnice nic neříká.

Lokomotiva, které se přezdívá Zamračená (moje nejoblíbenější).

Motorák s přezdívkou Hurvínek.


Kolejový autobus, Orchestrion, Skleník a tak dále. V Berouně.

Další zamračená.

Pendolino.

Abych vám neukazovala krom Pendolina převážně retro vlaky, mám tu i Žraloka (RegioShark), co na naší trati sice běžně nejezdí, ale občas se přes nás taky z nějakého důvodu prožene.

Přejdeme na chvilku do zimy. Žabák vždycky zaskočí, když Slon (jednotka City Elefant) nemůže. :D




Výjimečně se zde můžete setkat také s trolejbusem (častěji s auty).

Občas také lze zahlédnout nějakou tu zvěř.

Nebo jiné věci.

Krásná letní momentka.

A oproti tomu jedna, kdy už byly stromy holé.

No a nakonec... O mé vášni ohledně západů a východů slunce už víte. Mnoho krásných momentů jsem fotila právě v práci. Tady je to v krásném spojení.
I se spoustou fotek ohledně železnice se můžete setkat na mém Instagramu.

Pokud máte nějaké otázky, ptejte se, ráda vám odpovím.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 ♥♥Veronika♥♥ ♥♥Veronika♥♥ | Web | 18. března 2016 v 22:45 | Reagovat

Krásný článek, konečně dopodrobna vím, co obnáší tvá práce. Fotky jsou krásné, ale asi bych to dělat nechtěla. :)

2 Casion Casion | Web | 19. března 2016 v 10:02 | Reagovat

Ďakujem, že som sa dozvedela niečo nové o takomto zaujímavom povolaní :-) Je naozaj škoda, že dnes už sa mnoho profesií ruší a nahrádza technikou a podobne...
Fotky vyzerajú krásne, najmä tá posledná, ale samozrejme aj fotky vlakov sú super :D

3 Ettelwen Ettelwen | Web | 19. března 2016 v 13:15 | Reagovat

Věděla jsem, že děláš někde u železnic, ale netušila jsem, že právě něco takového. Jako práci bych to asi dělat nechtěla, nejspíš bych měla strach z té zodpovědnosti, nebo z toho, že bych udělala nějakou nenapravitelnou chybu, která by nesla následky :-?
Ale díky za článek, jsem zase o něco chytřejší ;-)

4 *-Maggie-* *-Maggie-* | Web | 19. března 2016 v 22:04 | Reagovat

Wow, tak to by mě nikdy nenapadlo. Jako zní to zajímavě, ale já bych to asi nezvládla :-D Ty fotky jsou supr. Hlavně ta poslední :-) Ale wow, to by mě fakt nenapadlo, že člověk, který má takové zaměstnání píše na blog - to mě překvapilo asi nejvíc! :-P Jsi dobrá, do toho bych nešla :_(

5 Petr Petr | E-mail | 22. června 2016 v 10:50 | Reagovat

Ahoj tvůj článek se mi velice zalíbil + foto, které jsi k tomu přidala.Já jsem též snil o tom pracovat na dráze, ale mé výsledky mi to nedovolili.Bylo by možné tu práci hradlaře, když jsem vyučen v jiném oboru. Docela by mě to bavilo a železnice je můj koníček. :-)

6 Snapeova Snapeova | 24. června 2016 v 4:02 | Reagovat

[5]: Jasně, že ta možnost je. Musíš se jen poptat u Přednosty nějakého provozního obvodu, pod kterým nějaká hradla jsou. Pokud budou mít dost volných míst, máš velkou šanci, že to s tebou zkusí. Záleží samozřejmě na hodně věcech, ale za zkoušku nic nedáš.

7 Petr Petr | E-mail | 6. července 2016 v 14:26 | Reagovat

Ahoj ještě bych zdovolením dodal, že pochazím z Příbrami, která leží na trati číslo 200 a zde je to vše zrušený. Jedinou možností je trať číslo 173 Beroun-Praha, na které jěště fungují stanoviště hradlařů a hláskařů.Jsem vyučený v jiném oboru a nemám dopravní školu. Jestli je ta možnost, že tuto profesi mohu dělat i když jsem neprošel dopravní školou,rád bych to zkusil, dokud to ještě slouží. Na cestování mi nezáleží, to už je to nejmenší. Byla byste prosim tak hodná a  mohla  poslat kontakty  přednostů stanic stanic? např: Zadní Třebaň, Karlštejn :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama