12. ledna 2016 v 11:29 | Snapeova |  Knižní recenze
Autor: Claire North
Název: Prvních patnáct životů Harryho Augusta
Počet stran: 358
Vydáno: 20. 7. 2015
Nakladatelství: Argo
Překlad: Zuzana Dejmková
Oficiální anotace:Harry August, hrdina knihy, má podivuhodnou schopnost: jakmile zemře, vrací se do chvíle svého zrození a prožívá svůj život znovu od začátku, ale se všemi vzpomínkami na to, co už prožil. Autorka s tímto motivem dovedně pracuje - vypráví o tom, jak Harryho zaskočí první znovuzrození, jak této zvláštnosti uvyká a učí se jí využívat, jak se seznamuje s dalšími lidmi obtíženými podobným darem. Někteří jsou starší než on a žili už před jeho narozením; jiní se naopak narodí až za Harryho života a přežijí ho. Vytvářejí tak řetězec, po kterém lze posílat zprávy napříč dějinami - a právě Harrymu se přihodí, že ho těsně před jednou z jeho smrtí navštíví dívenka a prosí ho, aby při dalším zrození předal zprávu do minulosti: blíží se konec světa a jen lidé jako Harry tomu můžou zabránit - pokud jim ovšem na světě záleží...
***

Když jsem knihu vzala do ruky, nevěděla jsem, co čekat, kam bude směřovat a vlastně jsem to pořádně nevěděla ani po dočtení první části. Harry začne od toho, kdy dostane onu zprávu. Pak se více méně dozvíte, jak prožil svůj první a nijak zvlášť výjimečný život. Zajímavější to začne být od momentu, kdy se narodí znovu. Na stejném místě, ve stejném roce a dni a za stejných podmínek. Je to, jako by se narodil poprvé, jenže si pamatuje celý svůj předchozí život. Už ví, kdy umře jeho nevlastní matka nebo kdy vypukne válka. Mnoho věcí zůstává v každém životě stejnými. Harry například pokaždé, kdy se dožije dost vysokého věku, umírá na stejnou nemoc.

Vyprávění není po celou dobu chronologické. Harry začne různě skákat, aby vám pověděl důležité věci z různých svých životů, které se zrovna potřebujete dozvědět. Občas se mi stalo, že jsem tápala, v jakém životě se odehrávají právě vyprávěné události. Kniha je čtivá, ale přibližně první půlka je typ příběhu, který nenadchne ani neurazí. Druhá polovina už měla trochu spád a konečně nabrala nějaký jasný směr.

O čem tedy tento příběh je? Všichni vědí, že svět se řítí do záhuby. Problém je v tom, že se to děje rychleji, než by mělo. S každým Harryho životem se svět blíží k zániku větší rychlostí, ale přitom by se taková věc měnit neměla - stejně, jako se nemění to, že vypukne druhá světová válka. Harry se během svých několika životů snaží přijít na to, proč se to děje. V podstatě by se to tedy dalo označit za knihu, kde se hlavní hrdina snaží zachránit svět. To vám možná nebude znít moc originálně, ale můžete věřit tomu, že originální tahle kniha je.

Harry má sice něco, co by se dalo označit jako zvláštní schopnosti, ale není jediný. O stejnou věc by se mohl pokusit i někdo jiný. Autorka vytvořila lidi, kteří se znovu rodí se stejnou duší a prožívají znovu a znovu stejný život, v němž se ovšem mohou pokaždé chovat jinak. Pochopit některé důležité věci, jako to, jak třeba lze takového člověka úplně zabít, nebylo vždy jednoduché a autorka to dle mého názoru měla pěkně promyšlené.

Kniha je psána v ich formě a myslím si, že velmi povedeně a příjemně. Po celou dobu vypráví jen Harry, takže v tomto ohledu se nemusíte bát, že byste se ztráceli. Jak životy ubíhají, Harry se samozřejmě trochu vyvíjí. Je zajímavé přemýšlet nad tím, co s člověkem udělá několik stovek let života. Může mu pořád záležet na tom, aby byl dobrý? Nebo aby našel lásku? Kolik má v sobě citu?
Harry je v prvních životech především lékař a vědec, ale v dalších také právník, novinář nebo dokonce šéf podsvětí. Několikrát je zabit, několikrát se zabije sám a občas umírá přirozenou smrtí. V nejednom životě se i on sám stane vrahem.

Hlavní postava na mě působila sympaticky a z velké části se mi líbila. Dalších výrazných postav tam bylo jen pár. Tou nejvýraznější z nich je bezpochyby Vincent Rankis. Ale čím tato postava je? Harryho největším přítelem nebo nepřítelem? Když se na scéně čím častěji objevují ti dva spolu, začne být kniha teprve pořádně zajímavá.

V tomto románu najdete snad vše. Otázky týkající se života a cestování časem, fyziku, filosofii, různé technologie, akci, napětí, psychologii i romantiku. Romantiky je tam ale poskrovnu, zaznamenala jsem jen jemný nádech. Může to tedy být odpočinková četba pro ty, co už jsou přesyceni příběhy týkajících se především lásky. V jiných ohledech to ovšem odpočinkové není. Určitě byste knize měli věnovat dostatečnou pozornost, abyste se neztratili a všemu rozuměli.

Do dokonalosti této knize něco chybí. Nebyla vyloženě strhující, ale rozhodně byla zajímavá, dobře promyšlená a výborně napsaná, proto ji celkově hodnotím na 80%.