8. července 2015 v 18:39 | Snapeova |  Knižní recenze
Originál:The Death Cure
Počet stran: 312
Vydáno: 1. 7. 2015
Nakladatelství: YOLI
Překlad: Petr Kotrle
Série: Labyrint
Oficiální anotace: Thomas a hrstka jeho přátel unikli z nástrah Labyrintu. Přežili náročnou pouť Spáleništěm. Mnohokrát si mysleli, že už je konec, že to nemůže být horší. Přesto mají ty nejtěžší chvíle a nejbolestivější rozhodnutí teprve před sebou. Ve světě, který se pod tíhou zákeřné nemoci hroutí před očima, mezi šílenci na straně jedné a nevyzpytatelným ZLOSINem na straně druhé, se musejí poprat o naději. Ale mohou vůbec ještě někomu věřit?
***

Po opuštění spáleniště se Thomas probudí v hlavním sídle ZLOSINu, ale opět není nic, jak bylo slíbeno. Právě v té chvíli probíhá třetí část zkoušek a testů a on je v naprosté izolaci sám se strachem, že ho erupce brzy zničí.

On i ostatní se později dozví, že někteří z nich jsou proti této nemoci imunní a jiní ne. ZLOSIN jim umožní návrat vzpomínek a tvrdí, že teď už od nich má vše a opravdu žádné další zkoušky a testy nebudou. Už si s nimi nebudou hrát. Thomas jim ale nevěří a někteří jeho přátelé sdílejí stejný názor. Vzepřou se proto této organizaci a uniknou z jejího dosahu. Kam? Koho tam překvapivě potkají? Jaký je reálný svět a co pro něj může Thomas udělat? Je Brenda tou, za níž se vydávala ve spáleništi nebo Thomase zklame podobně jako Teresa? Je ZLOSIN dobrý nebo zlý? A dá se svět zamořený erupcí vyléčit? Poslední díl této trilogie zodpoví všechny vaše otázky.

Dashner není z těch, jichž psaní vám přijde dokonalé. Občas se opakuje. Za celou trilogii vlastně nedokázal dosáhnout toho, abych nějakou postavu měla víc než jen v oblibě, i když tohle může vidět každý jinak. Také mi jeho knihy přijdou takové syrové. Myslím tím, že postavy občas působí až bezcitně, i když to tak není. Vím, že Thomas nebo další nejsou žádné ufňukané slečinky a že to píše chlap, ale stejně se mi občas zdálo, že by se v určitých scénách ze čtenářů daly vyždímat nějaké emoce, ale u mě se to povedlo jen párkrát. Ve druhém díle, když se stalo to mezi Thomasem a Teresou, a v tomto díle, když umřela jedna z postav. Autor ovšem svoje psaní, které ne každému sedne, vyvažuje úžasnou fantazií a výborně vymyšleným dějem. Proto mě tato trilogie nakonec stejně dostala a svým způsobem mi přirostla k srdci.

Thomas je pro mě postava, kterou jsem občas nemusela. Někdy byl na zabití. Pár jeho přátel má skvělou nebo zajímavou povahu, ale i oni mě někdy štvali. Teresa je zase taková nepochopená postava. Mnoho lidí ji nemá rádo, protože autor ji přes Tomase a jeho přátele čtenářům předhazuje jako zrádkyni a tu špatnou, ale tak to není. Teresu mám vlastně asi nejraději. Byla hodná, obětavá. Dělala, co považovala za nejlepší pro ochranu těch, na kterých jí záleží, ale nikdo to nedokázal pochopit. Tomas k ní byl po většinu času až zbytečně krutý a odmítavý. Brenda není sice tak zajímavá jako Teresa, ale i ji a Jorgeho jsem si docela oblíbila.

První kniha mě příliš nenadchla, z druhé jsem byla nadšená a třetí je pro mě něco mezi. I přesto, že jsem už předtím četla knihu v angličtině, stejně jsem ji nemohla odložit. Čte se dobře a myslím, že pro nudu zde rozhodně není prostor. Buď jsou postavy v takové patálii, že jen valíte oči, nebo musíte usilovně přemýšlet nad mnoha otázkami.

Co autor umí, je být nepředvídatelný. Máte pocit, že z určité situace už není východisko. Myslíte si, že některé scény se odehrají podobně jako ve všech knihách, kde se něco takového vyskytne, ale téměř vždy na vás čeká překvapení. Za tohle uděluji hodně plusových bodů. Opravdu se mi líbí promyšlenost celého příběhu. Jsem ráda, že všechny důležité otázky byly zodpovězeny a skončilo to snad nejlépe, jak mohlo. Žádný pohádkový happy end nebo naopak naprostý masakr. Zakončení působí velmi reálně. Myslím, že potenciál celého příběhu byl naplněn, a to se ne u všech sérií podaří, takže jsem za to moc ráda.