14. července 2015 v 20:09 | Snapeova |  Knižní recenze
Počet stran: 352
Vydáno: 7. 11. 2014
Nakladatelství: Yoli
Překlad: Lumír Mikulka
Série: Noční strážci
Mé celkové hodnocení: 65%
Oficiální anotace:Sedmnáctiletý Parker se, jakmile usne, ocitá ve snovém světě toho, komu se naposledy před spaním podíval do očí. Už to nedokáže dále snášet a pomalu umírá vyčerpáním. Pak však potká Miu, v jejímž snu dokáže usnout. Mie začnou chodit anonymní e-maily, které jí nahání hrůzu. Spojí si je s jeho nevysvětlitelným chováním a začne se mu vyhýbat. Jak ji jen přesvědčit, že Parker není jejím nepřítelem? Originální a netradiční zápletka celý příběh žene neuvěřitelnou rychlostí kupředu. Napínavé, zajímavé čtení si udrží čtenářův zájem až do úplného konce.
***

Parker brzy po náhlém odchodu svého otce od rodiny získal schopnost vidět sny posledního člověka, s nímž v daný den naváže oční kontakt. Bere to spíš jako prokletí než dar, protože už čtyři roky musí sledovat sny ostatních a nemá možnost nechat odpočinout svůj mozek. Jeho matka ho kvůli tomu podezřívá z braní drog a prohledává mu pokoj. Když Parker potká Miu, v jejíchž snech může spát, aniž by tušil proč vlastně, věci se zhorší. Usilovně totiž vyhledává její pohledy, aby unikl hroznému vyčerpání, které ho zabíjí a vezme to za úplně špatný konec. Mia se ho proto bojí a Parker si to pohnojí i u svých přátel a dalších spolužáků, kteří nechápou jeho dost divné chování.

Hned na úvod vám musím říct, že pokud nesnesete chyby v knihách, ani se do toho nepouštějte. V této knize je naseto tolik chyb, že i mě to při čtení vážně štvalo. Na vině je samozřejmě překladatel, a ne autorka, ale hodnotím českou verzi, takže jsem i za to musela dát nižší hodnocení. Tolik chyb v textu jsem opravdu ještě nikdy neviděla a zajímalo by mě, jak je možné, že někdo odvede tak špatnou práci.

V knize není moc akce a celkově děje. Vše se točí kolem Parkerovy záhady se sny a toho, kdo pronásleduje Miu. Celý nápad ohledně snů a jeho zpracování se mi moc líbil, bylo to originální a zajímavé. Kniha byla spíš psychologická, trochu děsivá a dost tajemná, předvídatelná mi moc nepřišla. Autorka příliš nepopisuje, věnuje se jen pro příběh důležitým detailům, což je v podstatě pozitivum.

Parkera jsem si neoblíbila, ale ani nemůžu říct, že by mi vyloženě vadil. Nechápala jsem, proč na to nešel jinak, proč se raději nesnažil s Miou postupně skamarádit. Pak by přece měl oční kontakt s ní zajištěný v podstatě napořád, bez problémů. Nejsem si jistá, jestli by to opravdu každého člověka nenapadlo, jít na to opatrněji. Tady na mě jasně kouká, že autorka prostě potřebovala, aby mezi nimi nešlo nic hladce. Na druhou stranu, Parker byl zoufalý a bojoval o svůj život, což se dá zohlednit. V knize má pocit, že má své temné já, které nad ním občas přebírá kontrolu, když mu jde o to, aby se udržel na živu, a několikrát se sám se svým zlým já setká. Otázka je, jestli na tom bylo něco skutečného nebo to byly jen představy. U spousty událostí vůbec nevíte, jestli Parker už šílí nebo jestli se to vážně děje, což je na knize dost zajímavé a nutí vás to číst dál. Atmosféra knihy je většinu času docela temná.

Nespavost má něco do sebe, ale dost mi vadilo, že autorka si tolik věcí chtěla ponechat pro další knížky, že ochudila tuto. Přišlo mi, že její hlavní postava nad věcmi trochu málo přemýšlela, ale možná to bylo právě proto, aby co nejvíce věcí o jeho schopnosti utajila do dalších dílů. Nedozvěděli jsme se skoro nic o tajemné postavě kluka se slepou lebkou na oblečení, který se občas v knize mihnul a v posledních momentech knihy najednou sdělil Parkerovi něco důležitého. A také jsme se nic nedozvěděli o otci Parkera, vše nám chce autorka nejspíš odhalit až v dalších dvou dílech, protože zde jsou jen náznaky mířící k pokračování příběhu. Při tom, kdyby tam nebyly, kdyby třeba autorka vše rozvinula a vysvětlila v té jedné knize, mohl by to být skvělý a nadupaný příběh, který by nebyl o nic ochuzený. No, třeba jsou ty tři díly opravdu nutné, jsem na to zvědavá.

Nespavost by mi bývala klidně jako jednodílovka stačila, ale další díly si ze zvědavosti přečtu. Hodně kladně hodnotím konečné rozuzlení mnoha záhad okolo Mii, které jsem naprosto nečekala.

2 lidé ohodnotili tento článek.