10. června 2015 v 19:09 | Snapeova |  Knižní recenze
Originál: Half Wild
Počet stran: 392
Vydáno: 22. 5. 2015
Nakladatelství: YOLI
Překlad: Marcela Nejedlá
Série: Napůl zlý
Oficiální anotace: Volné pokračování fantasy příběhu Half Bad - Napůl zlý nás opět přivádí do novodobé Anglie, kde mezi obyčejnými lidmi, "blažeji", žijí Bílé - hodné a Černé - zlé čarodějnice. Nathan nepatří ani do jednoho světa, je synem mocného Černého čaroděje a Bílé čarodějnice, je takzvaný Poloviční kód.
Nathan je stále ještě na útěku před Lovci a pátrá po svém příteli Gabrielovi, s jehož pomocí může osvobodit milovanou Annalise. V Radě Bílých čarodějnic se zatím chopil moci Soul O´Brien a svou válku proti Černým čarodějnicím rozšířil na celou Evropu. Bílé a Černé čarodějnice se proto spojí, aby mu společně vzdorovaly. Nathan je vtažen do povstání a zjišťuje, že nečekaně bojuje po boku starých přátel i dávných nepřátel. Ne všem ale může věřit… Nejdříve ze všeho se však musí naučit, jak ovládat své Nadání - zvláštní, divokou schopnost, která hrozí, že ho přemůže…
***

Kniha začíná téměř tam, kde první skončila. Nathan se probudí v lese a pak čeká dlouhou dobu v úkrytu na Gabriela, který už by dávno dorazil, kdyby mohl a proto Nathan počítá s tím, že nejspíš nepřežil. Pak ale v lese potká Nesbitta, který mu ukradl Právorozený a chce také Gabrielovy dopisy. Nesbitt je zvláštní postava, která se s Nathanem v jednom kuse popichuje. Zavede ho ke své paní Van Dálové. U ní Nathan nalezne milovaného přítele Gabriela a získá naději, že osvobodí svou lásku, Annalise. Samozřejmě musí dát něco na oplátku. Má se připojit k Alianci, která vlastně sjednotí čarodějnice Bílé, Černé, i různě míšené, aby vytvořily povstání a zničili O´Briena a Walenda, ktreří se dostali do čela rady a s pomocí lovců masakrují Černé čarodějnice a také Bílé, pokud projeví nesouhlas s jejich režimem.

Upřímně, jsou to asi dva dny, co jsem knihu dočetla a pořád nevím, co si myslet. Pere se to ve mně, jako už dlouho ne.

Asi prvních sto stran mě to příliš nebralo, kniha prostě plyne tak nějak poklidně, jako ta první, ale z počátku se toho tolik nedělo.

V knize byl zajímavý vývoj vztahu mezi Nathanem a Gabrielem. Kdyby byl Nathan na kluky, asi bych jim hodně fandila, ale myslím, že tihle dva spolu prostě nebudou, i když, kdo ví. Třeba autorka překvapí.

Miluju Nathana s Annalise, jenže tady dostal jejich vztah zabrat. Nejdřív se zdálo, že je vše úžasné, ale ten konec… Tam se vše obrátilo vzhůru nohama, ale opravdu vše.

Nathan objevoval své nadání, což bylo opravdu zajímavé a místy mě to děsilo stejně jako jeho, než se to naučil ovládat. Mám pocit, že v tomhle světě stvořeném Sally Green dělá čaroděje čarodějem vlastně především jeho nadání, protože jinak si o nějakém kouzlení v podstatě můžeme nechat zdát. I boje probíhají pomocí zbraní.

Prostor také konečně dostane Marcus a to i společně se svým synem. My i Nathan dostaneme možnost ho konečně trochu pochopit, ale nevím, jestli dostatečně.

Strašně jsem se celou knihu snažila to všechno nějak pochopit, ale Nathan je pro mě velká záhada. Celá tahle kniha je docela temná. Je tam dost krutosti a zabíjení.

Nathan je dost prchlivý, což je možná dost lidí, ale mě přišlo, že jemu to moc nevadilo. Pořád jsem se snažila v něm vidět to dobré, jako Annalise a Gabriel, ale nějak se mi zdálo, že se to vytrácí a zůstává především to temné. Z počátku se mi zdálo, že nechce zabíjet, vlastně ani své nepřátele, ale pak zabíjel a zřejmě mu to nečinilo žádný velký problém. V jeho myšlenkách jsem nezaznamenala, že by přemýšlel nad tím, jestli je to opravdu nutné atd. Navíc jiní stříleli, ale on zabíjel rukama. Podřezával lidem krky atd… Myslím si prostě, že nedokáže tak úplně vidět věci racionálně, že je dost zaslepený, ale možná se mýlím. Také to z velké části možná bere tak, že dělá, co je nutné.

Celkově nechápu ten přístup Aliance, že jednoduše jen vraždí Lovce, i ty mladé, co sotva nastoupili, tak jako oni vraždí Černé a v případě potřeby i Bílé. Vím, že to není jednoduché a že asi nemají možnost ty lidi odsoudit a zavřít, ale opravdu to musí být takové?

Hrozně moc bych tuhle část knihy chtěla pochopit, ale asi ani druhé přečtení by tomu nepomohlo. Třetí knihu u nás asi nemůžeme očekávat dříve než za rok, což mě přivádí na myšlenku, přečíst si ji dříve v angličtině, abych se dočkala toho, co potřebuju vědět. Z čistého nadšení bych se do toho asi nepouštěla, protože nemůžu říct, že by mě tahle série extra ohromila. Je originální, v něčem jiná, ale na druhou stranu to není žádné terno. Nevím, jestli jsem někdy potkala postavu, jako je Nathan. Asi ne. Miluju ho a zároveň nenávidím a konečný názor si na něj udělám, až budu vědět vše.

Pokud se vám líbil Napůl zlý, určitě si přečtěte i napůl divokého. Řadím ho na stejnou úroveň jako první knihu. Ani lepší ani horší. Je ale temnější a doufám, že budete mít větší štěstí s pochopením Nathana v některých činech a nejen to. A ten konec vás dostane, protože tam se stanou věci, které vším hodně zamíchají a slibují nepředvídatelný konec příběhu.