27. května 2015 v 9:57 | Snapeova |  Knižní recenze
Počet stran: 335
Vydáno: 18. 11. 2013
Nakladatelství: Host
Překlad: Miroslava Gajzlerová
Série:Louise Ricková
Mé celkové hodnocení: 60%
Oficiální anotace: Žárlivost, posedlost a rodinná čest mají fatální následky nejen pro komunitu přistěhovalců na okraji zdánlivě idylického městečka nedaleko Kodaně. Bylo zřejmé, že nejde o žádnou nehodu. Když ve vodách fjordu poblíž města Holbaek najdou mrtvou mladou imigrantku s betonovou dlaždicí přivázanou k pasu, okamžitě přivolají i inspektorku Louise Rickovou. Jmenovala se Samra a Louise brzy zjišťuje, že v dívčině krátkém životě se odehrála nejedna smutná událost. Kvůli napadení Samry a své ženy Sady byl kdysi vyšetřován Samřin otec. Sada je přesvědčena, že kdyby dcera rodinu zneuctila, manžel by byl schopen ji zabít.
***

Tušila jsem to sice už během čtení, ale až po dočtení knížky jsem se ujistila v tom, že autorka píše sérii knih s jednou vyšetřovatelkou a její kamarádkou novinářkou. Kdybych to věděla dříve, asi bych si knihu raději nevybrala, protože už jen to mi zkazilo dojem ze čtení. Především pokud jde o kamarádku Louise, je tam několikrát náznaků nějakého jejího trápení a dalších věcí a možná se to vztahuje k předešlému případu, co její kamarádka vyšetřovatelka řešila. Autorka se nenamáhá to nijak vysvětlit, i přesto, že je jasné, že po knize sáhne spousta lidí, co předchozí díly nečetli. Takže několik scén vlastně absolutně nechápete a rozhřešení se nedočkáte. Už jen tohle zapříčiní, že se s postavami těžko sžíváte, když nemáte možnost je pořádně poznat. Každopádně, našla jsem informaci, že je tohle třetí kniha v sérii, ale u nás tahle vyšla teprve jako druhá, takže netuším, jak to ve skutečnosti je.

Pokud jde o případy dvou zavražděných dívek a jedné unesené, tahle část příběhu byla docela dobrá. Líbily se mi postavy obou děvčat, jejichž smrt se vyšetřovala. Jejich charaktery byly hezky vymyšlené a jejich životy zajímavé. Vraha se autorce povedlo utajit až do posledních stránek, což je dobře, aspoň je to další plus, které můžu knize dát.

Kniha na mě působila dost jednotvárně, bez akce. Pokud jsem v knize četla jiné scény než ty ohledně vyšetřování, působilo to na mě jen jako nedokonalá omáčka pro vyplnění zbývajících stránek. Do postavy Louise jsem se nemohla nijak vžít. Vztah, který začala prožívat, na mě působil jaksi nepřirozeně a vůbec jsem to s ní nedokázala prožívat, což se mi teda zrovna nestává.

Kniha je psána tak nějak stroze, nejsem si jistá, jestli se do svých postav vůbec vžila sama autorka. Hodně mi vadilo, že postava třeba něco řekla přímou řečí a to, co řekla druhá postava, tam bylo jen tak popsáno. Vůbec nechápu, proč autorka přímou řečí tak šetřila, to mě štvalo skoro nejvíc. Některé chvíle dokonce působily trochu zmateně, protože autorka něco popsala a pak najednou popsala i něco, co bylo před tím, ve scéně, kterou už opustila, i když to mohla napsat úplně jinak a srozumitelněji.

Dost se tam rozebíraly věci ohledně přistěhovalců, kteří vyznávají Islám a mají svou kulturu a vnímání rodiny a další věci kolem toho. To se mi svým způsobem líbilo. Novinářka, která se tím zabývala, měla zajímavé názory, ale ve výsledku mi přišlo, že se to tam omílalo tak nějak zvláštně a víc, než by bylo nutné, anebo to nebylo do knihy zakomponováno dost obratně. Taky mi přišlo, že u této problematiky se používalo dost podobných frází.

Četla jsem, že autorka získala dost ocenění, snad i za tuhle knihu, takže jiným její psaní asi sedí, ale mě vůbec. Knížka mi nesedla, znovu už ji číst určitě nebudu a další od stejné autorky zkoušet také nehodlám.