9. května 2015 v 10:28 | Snapeova |  Knižní recenze
Originál: The Wool
Počet stran: 496
Vydáno: 1. 6. 2014
Překlad: Jiří Engliš
Série: Silo
Mé celkové hodnocení: 85%
Oficiální anotace: V silu pod zemí, zamořenou jedy, se ukrývají lidé: naučili se tu žít, milovat se i umírat. Jednou za čas je někdo z nich vyslán na povrch čistit senzory. Ví, že se nikdy nevrátí. Ví, že jde na smrt… Po letech udržování křehké rovnováhy se však systém octne před zhroucením. Hluboko ve spodních patrech, ovládaných lidmi z mechanického úseku, se vzedme vlna odporu proti takřka všemocnému IT oddělení. Mají naději na úspěch? Odkryjí děsivá tajemství přísně střežených serverů? A chtějí je vůbec znát? Silo je jedinečný postapokalyptický sci-fi thriller, který lze číst jako varování i jako věštbu. I proto se setkal s nebývalým celosvětovým čtenářským zájmem a ohlasem. Filmovou verzi se chystá natočit Ridley Scott (Vetřelec, Blade Runner, Gladiátor).
***

Silo je kniha, která se liší od všech dystopií, co jsem zatím četla. Působí na mě prostě jinak. Ještě víc reálně, uceleně a dospěle. Nejsou tu žádné výjimečné šestnáctileté děti, které zachraňují svět, což vyzdvihuju asi jako všichni recenzenti, od nichž jsem si recenzi přečetla. Neříkám, že nemám ty ostatní dystopie ráda, ale tohle byla velmi příjemná změna. Asi nejhlavnější hrdinkou je tady Juliette, které je mezi třiceti a čtyřiceti lety. Ví, co chce, má názory, za kterými si stojí, a taky skvělý mozek a ruce. Byly chvíle, kdy jsem si říkala, jestli přece jenom neudělal autor postavu, na kterou spoléhá, až moc chytrou. Především její boj ve vodě mě překvapil a říkala jsem si, že snad ani není možný, aby to opravdu takhle zvládla v podstatě s chladnou hlavou, dalo by se říct. To byl snad jediný moment, kdy jsem měla problém s reálností, ale konec konců, nejsem autor, a třeba by mi to vysvětlil lépe, než jak jsem tu scénu vnímala při čtení. Na Juliette v podstatě příběh stojí, a kdyby nebyla taková, jaká je, mnoho věcí by se neodehrálo a bůh ví, jak by to tedy dopadlo.

V úplně první části příběhu se seznamujeme s Allison a jejím manželem, šerifem Holstonem. První část je pro jejich část příběhu i ta poslední. Dozvídáme se, že Allison přišla na zajímavé věci ohledně sila, a proto se rozhodla jít dobrovolně čistit. Tři roky po ní ji následuje její manžel a mě úplně vtáhly myšlenky, které mi autor v podobě Holstona předestíral, takže jsem věřila v určitý vývoj situace, který byl milný a na konci první části knihy jsem byla docela překvapená. V této části jsem si také všimla autorova umění popisovat. Řekla bych, že v knize popisuje hodně, především proto, aby si čtenář dokázal představit silo a jeho fungování, i svět tam venku. Daří se mu to skvěle, ale může se v knize vyskytnout pár stránek, které uberou na spádu a nebudou vás tolik bavit.

Kniha je celkem rozdělena na pět částí. Pro každou jsou hlavní nějaké postavy, prostředí a události. Příběhem se od čtvrté části proplétalo (pro mě) něco takzvaně navíc. Příběh Romea a Julie? Před samotným textem nahoře při přechodu na čtvrtou část je doslova napsáno "Historyje velmi smutná Romeuse a Juliety." Na začátku kapitolek bývají pak různé verše ze hry a je tam i scéna z minulosti, kdy rodiče vzali Juliette na představení o Romeovi a Julii. Bohužel, jsem vůbec nedokázala pochopit, jak to vlastně do příběhu zapadá a proč je zmíněná citace psána, tak jak je psána. Vím, že je to evidentně moje chyba, že jsem to nedokázala pochopit, ale v příběhu mi to vadilo a ten nadpis mě fakt dráždil :D.

Silo je napsáno velmi dobře. Snad žádná scéna mi nepřišla zbytečná. Vše mělo svůj důvod a místo, stejně jako lidé a události v silu. Někdy se zdálo, že jsou další události částečně předvídatelné, že je autor třeba víc přímočarý, než by musel být. Skvělé bylo, že tak nějak vysvětlil vše. Uvedl vás do nějaké situace, ale nastaly určité otázky a tak potom byla retrospektivní scéna, která umožnila některé otázky zodpovědět.

Skvěle umí autor vykreslit okamžiky hrůzy, boje o život. Možná by to mohl vygradovat ještě víc, aby se čtenář mnohem víc bál, ale i tak to bylo velmi napínavé a místy dech beroucí.

Všechny důležité postavy byly dobře promyšlené, odlišovaly je od sebe jiné charaktery a myšlenkové pochody. Žádné postavy mi nesplývaly. Takže myslím, že Hugh Howey si s postavami dokázal pohrát stejně dobře jako s prostředím, kde se příběh odehrává.

Konec se mi líbil. Možná to k němu najednou dospělo rychleji, než bych čekala, ale vše je tak nějak uzavřeno, většina otázek zodpovězena. Po dočtení jsem si dokonce říkala, že snad ani nechci, aby to mělo další díly, že takhle je to podle mě dostačující. Ale zjistila jsem, že další díly to má. Druhý se tedy k těmto postavám nevrací. Měl by popisovat vznik sila, dobu před tím, než tam lidé žili, a co přesně se stalo se zemí. Třetí se bude asi navracet k postavám z první knihy, ale uvidíme, jak to bude provedeno. Hlavně doufám, že knihy u nás vyjdou, a to co nejdřív.