28. února 2015 v 15:59 | Snapeova |  Knižní recenze
Vydáno: 19. 2. 2015
Nakladatelství: Plus
Překlad: Ladislav Šenkyřík
Série: Cormoran Strike
Mé celkové hodnocení: 90%
Oficiální anotace:Hedvábník, druhá kniha z řady vysoce oceňovaných detektivních románů s Cormoranem Strikem a jeho energickou mladou asistentkou Robin Ellacottovou, je strhující a čtivý příběh.
Když zmizí spisovatel Owen Quine, jeho žena se obrátí na soukromého detektiva Cormorana Strika. Zpočátku se domnívá, že se na pár dní někam vypařil - už to v minulosti párkrát udělal - a po Strikovi jen chce, aby ho našel a přivedl domů. Jenže Strikovi během vyšetřování začíná být čím dál jasnější, že za Quineovým zmizením se skrývá větší tajemství, než si jeho žena myslí. Romanopisec právě dokončil rukopis, v němž s jízlivou zlomyslností vykreslil téměř všechny své známé. Kdyby se román zveřejnil, zničil by leckomu život. Existuje tudíž spousta lidí, kteří ho mohli chtít umlčet.
A ve chvíli, kdy je Quine nalezen brutálně zavražděný za bizarních okolností, začíná souboj s časem, v němž je třeba porozumět motivaci krutého vraha; vraha, který se nepodobá žádnému z těch, s nimiž se doposud Strike setkal…
***

Hedvábník tentokrát vyšel o den později než před rokem a já přidávám recenzi také jen o den později, takže úplně ve stejném čase. Taková vtipná drobnost, které jsem si všimla :D. Recenzi na Volání kukačky si můžete přečíst tady.

Vražda se i nyní týkala někoho známého, ale rozhodně ne tolik, jako byla Lula Landryová z předešlé knihy. Tentokrát nás Rowlingová zavedla do literárního světa a hlavní postavou tady byl Owen Quine, který byl trochu výstřední, a jeho knihy se zrovna neprodávaly. Senzaci u jeho případu vzbudil především způsob jeho vraždy. Ta byla opravdu ohavná a určitě jsem ráda, že jsem o ní jen četla a nemusela také vidět fotku z místa činu.

Některé lidi možná ruší tzv. vedlejší dějová linka, ale mně se líbila a myslím, že je to důležitá součást takové detektivky. Jde především o Strika a jeho asistentku Robin, která se má vdávat za svého přítele, jenž s její prací příliš nesouhlasí. Robin se také bojí toho, že místo, aby pomáhala s vyšetřováním, udělá si z ní Cormoran obyčejnou sekretářku a tak mezi nimi vznikají první napjaté chvilky. Sledujeme životy obou a tudíž i pokračování situace po ukončeném vztahu mezi Strikem a Charlotte. Myslím, že oni dva a nejen jejich práce knihu skvěle dokreslují a obě postavy jsem si velmi oblíbila. Robin je úžasně povedená ženská postava. Nemusíte se bát, že se kvůli nim nějak odbíhá od případu. Naprostá většina scén a rozhovorů se týká právě vyšetřované vraždy. Nemyslím, že je v knize navíc něco nedůležitého a zbytečného.

Z Kukačky i Hedvábníka mám podobné pocity. Kniha je plná rozhovorů s podezřelými. Mnohdy netušíte o co zrovna Cormoranovi jde, co sleduje některými otázkami, ale já jsem to všechno zvědavě a napjatě sledovala, snažila se v tom taky něco najít. Pokud se do knihy nezačtete a nebude vás pohánět ta zvědavost, možná se stane, že knihu odložíte. Věřím, že se takoví lidé najdou, protože jim kniha nebude připadat dost záživná, akční a podobně. Ale Rowlingová nepotřebuje knihu přeplňovat akcí, jen aby udržela pozornost čtenáře. Má vše dokonale promyšlené, odhaluje přesně tolik, kolik je třeba. Mě tedy kniha od půlky chytla fakt hodně a musela jsem otáčet stránku za stránkou. Byla jsem neuvěřitelně zvědavá, kdo provedl takovou vraždu a proč. Nedovedu si představit, že by se kniha dala jen tak odložit, aniž by se to člověk dozvěděl.

Případ byl o to těžší, že vodítkem k němu byl především Quineův nový román Bombyx Mori (Bourec morušový), jemuž musel Strike věnovat velkou pozornost a musel pochopit jednotlivé postavy v něm obsažené, které měly zesměšňovat a odhalovat tajemství jiných slavných i neslavných lidí ze spisovatelova života. Detektiv je také znevýhodněn tím, že Policie s ním po vyřešení případu slavné modelky nechce moc komunikovat. Nejdřív mu nějaké informace poskytne jeho kamarád z armády, jenž dostane případ na starost, ale ani s ním už to pak moc nejde a Strike se tak musí snažit mnohem víc, když nemůže jen tak někoho zatknout a předvést k výslechu. Jde tedy o poctivou detektivní práci a to je na tom další atraktivní věc oproti detektivkám s lidmi, kteří jsou součástí policie.

Stejně jako u předešlé knížky, opravdový vrah se opět ocitl mezi mými podezřelými, ale že bych věděla, co toho člověka k činu vedlo, proč to tak udělal a ještě mnoho dalších a velmi překvapivých věcí, to ne. Jdu vždy tak nějak pocitově a víc jsem podezřívala stejně někoho jiného :D.

Když jsem knihu dočetla, byla jsem nadšená. Musím říct, že kniha i Rowlingová jsou geniální. Vše je úžasné promyšlené. Autorka ukázala, že má neskutečnou fantazii. Překvapilo mě, že dokázala vymyslet třeba takovou věc, jako román Owena, který s jejím normálním psaním nemá společného snad nic. Nikdy mě nepřestane překvapovat, jak je chytrá. Kolik toho asi musela pro své detektivky nastudovat a jak to pak dokáže využít. Opět, velká slovní zásoba, která člověka dokáže obohatit. Taktéž skvělé a nenudící popisy lidí, věcí a míst i počasí v Londýně, což výborně dokresluje atmosféru.

Jsem s knihou spokojená. Nejsem si sice jistá, jestli jsem vše pochopila, například proč vražda byla přesně taková, jaká byla, ale to je možná tím, že jsem se tak soustředila na ty hrozně vypjaté chvíle na konci a na jméno vraha, takže mi pak jistě mohlo něco uniknout. Stejně si jednou knihy přečtu znova, ale až budou kompletní. Těžko ovšem říct, kdy to bude, kolik vlastně bude dílů :D.