17. února 2015 v 7:39 | Snapeova |  Knižní recenze
Originál:Siria mon amour
Počet stran: 136
Vydáno: 2013
Nakladatelství: Alpress
Překlad: Alena Jíchová
Mé celkové hodnocení: 90%
Oficiální anotace: Šestnáctiletá Amani žije v malém italském městečku a je poprvé zamilovaná. Vše se změní, když musí s matkou odletět do Sýrie. To, co následuje, je jako zlý sen - Amani chtějí provdat za místního mladíka Neiefa. Dívka se zhroutí, a když ji Neief poprvé surově zbije, pokusí se o sebevraždu. Rodina ji udržuje pod vlivem uklidňujících prášků a naléhá, aby se podvolila.
***

Musím přiznat, že mám opravdu ráda knihy tohoto typu. Příběhy, které napíšou přímo lidé, kterým se staly věci, o nichž píšou. Je mnohem lepší číst takový příběh a vědět, že je to pravda, že si to někdo jen tak nevymyslel a je to reálné. Na druhou stranu, v tomto i v mnoha dalších případech, je to opravdová hrůza. Člověk by byl raději, kdyby neexistovali lidé, kteří by mohli vyprávět takovéto pravdivé události.

Musím říct, že tahle dívka dopadla ještě dobře, ale její příběh vás stejně strhne a celou dobu doufáte, že nepodlehne v jedné z těch hrozných situací, když už se zdá, že je s ní konec. Kniha ukazuje, že lidé v Sýrii jsou různorodí. Ne všichni zastávají tak kruté chování vůči ženám, jako třeba strýc Amani, ale život tam je oproti našemu hodně jiný a mnoho věcí se tam bere jinak. Po přečtení takové knihy si asi každá žena uvědomí, že má neskutečné štěstí v tom, kde a jak žije. Nikdo není stoprocentně svobodný. Vždy nás něco omezuje, ale myslím, že naší míry svobody je třeba si vážit.

Kniha je kraťoučká, taková jednohubka na jeden večer. K tomu má krátké a výstižně pojmenované kapitoly, což je při čtení také fajn. Já mám třeba hodně ráda, když jsou kapitoly nějak nazvány.

Obdivovala jsem hlavní hrdinku za to, že nezačala jen slepě nenávidět svou matku za to, kam ji dostala, ale i se snažila chápat její chování a činy. Stejně tak, jsem obdivovala její nezdolnost a zatvrzelost. Možná jí to přinášelo ještě větší utrpení, ale nikomu se nepoddala, nenechala je nad ní zvítězit.

Jediné, co mě zklamalo, byl konec. Ano, dočkali jsme se toho, co jsme potřebovali vědět, jak to dopadne. Ale dál nic. Chyběly mi nějaké pocity po tom. Jak to Amani vnímala, co udělala hned potom a co se stalo s klukem, s kterým se tolik milovali a úžasně přestáli i ten hrůzný rok, když teď má autorka knihy manžela, který se jmenuje jinak? Ano, ti dva byli tehdy mladí, ale zajímalo by mě, co se na tak silné lásce pokazilo, aspoň krátká zmínka by se mi líbila. Moje zvědavost bohužel nebyla ukojena a to je snad jediné mínus na knize, jinak nevím, jaké jiné mínusy by taková knížka mohla mít, takže určitě doporučuju, pokud vás knihy tohoto typu berou.