10. února 2015 v 8:59 | Snapeova |  Knižní recenze
Název: Chlapec v kufru
Originál:Drengen i kufferten
Počet stran: 288
Vydáno: říjen 2013
Překlad: Lenka Drugová
Série: Nina Borgová
Oficiální anotace:Nestává se každý den, aby někdo na kodaňském hlavním nádraží vyzvedl z úschovny kufr a našel v něm asi tříletého chlapečka v bezvědomí. Právě to se však přihodilo Nině Borgové: neměla se do zavazadla dívat a neměla by se ani starat o osud jeho obsahu, ale to by nesměla být sama matkou dvou dětí a navíc zanícenou dobrovolnicí Červeného kříže. Záhy zjistí, že o neobyčejnou "zásilku" je velký zájem - až příliš velký, a smrtelně nebezpečný… Dá se - v dnešním civilizovaném světě - lidský život koupit? Prodat? Vyměnit?
***

V samém začátku se začneme dostávat do životů několika různých lidí. Muž, který miluje svou manželku a snaží se pravděpodobně o něco nezákonného, ale nevíme o co. Sigita, která náhle přijde o svého chlapce Mikase a snaží se udělat vše pro to, aby ho ještě někdy živého našla. Karin, která dostane zdánlivě nevinný úkol, který se jí stane osudným. Jučas s Barborou, kteří v celé věci hrají velkou roli a nakonec trochu zvláštní Nina, která ke všemu přijde jako slepá k houslím a sehraje velkou roli.

Z počátku jsem se v postavách neorientovala a vnímala jen ty nejdůležitější. Každá kapitola je psaná z pohledu jedné z těchto postav. Nejdřív člověk vůbec nechápe, proč tam tihle všichni jsou, ale s každou další stránkou se jejich životy a činy začnou propojovat. Vše začne být jasnější a zapadá to do sebe. To pomalé odhalování se mi opravdu líbilo.

Celým příběhem je prostoupeno napětí. Nikdy nevíte, kdy přijde nějaký zvrat. Kdy se něco ještě víc pokazí. Zároveň pořád přemýšlíte nad tím, proč bylo do jiné země uneseno živé, tříleté dítě, v podstatě zcela obyčejné ženy, od které nemůže nikdo nic chtít. U Sigity se ovšem občas podíváme i do minulosti a to je jeden z klíčů k pochopení tohoto únosu.
Důvod unesení zrovna Mikase není moc obvyklý a mě rozhodně překvapil.

V poslední části knihy se vám může stát, že i zapomenete dýchat, jak je to napínavé a náhle to dostane opravdu velký spád. Pravda je odhalena, ale konec mě trochu zklamal. Zabýval se jen tím, jak se měla Nina. O Sigite a Mikasovi už dál nepadlo ani slovo, což mi tam docela chybělo, ale naznačuje to, že autorky chystají víc knih s jednou postavou a to právě s Ninou.

Hodně mi vadilo, že postavy vše jakoby vyřešily sami, a na tom konci byla naprostá absence policie, která se jistě musela případem zabývat, obzvlášť když tam byli i mrtví a zranění. Pochybuju, že by nechali Sigitu jen tak odjet a že by nikdo neprošel vyšetřováním nebo vězením. Autorky se tomuto vyhnuly, ale mě to nepřijde moc dobré, protože to ubralo na reálnosti celého případu, to je aspoň můj názor.