12. listopadu 2014 v 11:39 | Snapeova |  Knižní recenze

Originál: Allegiant
Počet stran: 363
Vydáno: 2. 4. 2014
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Radka Kolebáčová
Série: Divergence
Oficiální anotace: Tris a Tobias jsou opět spolu, ale společnost a systém, v kterém oba vyrůstali a kterému oba věřili, je v troskách. Systém frakcí je kompletně rozvrácený, rozhoří se souboj mezi jednotlivými vůdci toužícími po moci, ale všichni ve skutečnosti touží po jediném - po pomstě. A svět za plotem obklopujícím celé město se zdá ještě nemilosrdnější. Pokud však Tris chce ochránit své blízké, musí se vydat právě za hranice svého rodného Chicaga. A zde odhalí tajemství, které je ještě více šokující, než čekala.

***

Děj nenavazuje na konec minulé knihy tak jako při přechodu z prvního dílu na druhý, ale velký rozdíl to není. Všichni se dozvěděli pravdu z videa od Edith Priorové, ale otázka je, zda je to vážně celá pravda nebo se za vším skrývá mnohem víc. Evelyn s odpadlíky si chce udržet Chicago pod palcem, ale někteří lidé chtějí zpět systém frakcí a tak vznikne Aliance. Ta vyšle Tris, Tobiase a další známé postavy za hranice města, aby zjistili, co a kdo se tam nachází.

Mají pocit, jako by se ocitli ve zcela jiném světě, kde začnou zjišťovat úplnou pravdu o svých životech, divergenci, vzniku systému frakcí a mnoha dalších věcech.

Jak mi první dvě knihy přišly na stejné úrovni, Aliance je pro mě bohužel kvůli určitým prvkům nejslabší knihou. Něco z těch předešlých dvou jí chybí. První polovinu knihy mě provázelo mírné zklamání. Vše se tak nějak spíš připravovalo na pořádné novinky a akce, takže to nebylo tolik strhující jako první dvě knihy, které byly opravdu nabité, a člověk si pak lehce zvykne. I tak jsem ale otáčela stránku za stránkou, protože jsem byla hrozně zvědavá, jak to vše doopravdy je a jak to dopadne.

Změnou bylo také to, že najednou byla kniha psána nejen z pohledu Tris, ale i z pohledu Tobiase. Knize to ale asi spíš uškodilo, alespoň já si to myslím. V první půlce jsem totiž ani nedokázala rozlišovat, kdy je kapitola z pohledu Tris nebo Tobiase a musela jsem se dívat na začátek kapitoly, kde to bylo vždy napsáno. Co autorka moc nevychytala, bylo to, že obě postavy se najednou strašně podobaly a člověku to pořád přišlo jako jedna postava. Změnilo se to až později, kdy se udály jisté věci a Tris s Tobiasem se sobě trochu oddalovali.

V tomto díle se hodně ukázaly Čtyřkovi chyby a já jsem často měla chuť ho praštit - rozhodně častěji, než v předešlém díle, kdy jsem mu do hlavy neviděla.

Autorka měla celý svět a to, jak všechno vzniklo, dobře promyšlené a rozhodně mě překvapila. Dost se mi líbilo, jak se postavy v téhle knize vyvíjely. Hodně se řešila láska, odpouštění, zlo, dobro… a další důležité životní otázky a musím říct, že s většinou toho, co autorka psala, hlavně jak smýšlela její hlavní postava Tris, bych se mohla ztotožnit.

Překvapující byl konec. Ano, myslela jsem si, že se stane zázrak jako ve většině knížek, ale autorka opravdu překvapila. Díky tomu jsem probrečela konec knížky, ale asi udělala dobré rozhodnutí. O to víc vše působí reálněji. Opravdu oceňuju to, co dokázala udělat, a nemůžu to tady vůbec rozvádět, abych vám něco neprozradila. Každopádně, oproti jiným knížkám to bylo poměrně osvěžující, i když smutné, ale to ony konce bývají skoro vždy, i když kniha skončí převážným happy endem.

Co pro mě vůbec nebylo uspokojující, byl Epilog. Nějak mi prostě nesedl a přišel mi až zbytečný. Ano, zajímalo mě, co jak bude, ale některé věci mě tam spíš štvaly - hlavně jedna osoba, to, jak pak svět vypadal a co se stalo s lidmi, ani ne.

Takže když to shrnu, poslední kniha vám vše vysvětlí a dost možná vás emočně vyždímá (záleží na každém člověku). Akce je tu také, i když o něco méně než v předešlých dílech. Kniha oproti předešlým působí slabším dojmem, ale i přesto je úžasně napsaná a zajímavě zakončená. Jsem ráda, že jsem se do této trilogie pustila, docela mi přirostla k srdci a doporučuju ji určitě všem milovníkům dystopie.