27. února 2014 v 12:59 | Snapeova |  Knižní recenze
Počet stran: 480
Vydáno: 18. 2. 2014
Nakladatelství: Plus
Překlad: Ladislav Šenkyřík
Série: První z knih s detektivem Cormoranem Strikem
Mé celkové hodnocení: 90%
Oficiální anotace: Když se slavná modelka Lula Landryová vrhne dolů ze svého zasněženého balkonu v londýnské čtvrti Mayfair, dojdou vyšetřovatelé k rychlému závěru, totiž že šlo o sebevraždu. Případ se zdá být uzavřen. Lulin bratr má však stále jisté pochybnosti. A najatý soukromý detektiv má za něj odhalit pravdu. Cormoran Strike je válečný veterán, který si z Afganistanu odnesl těžké zranění, i jizvy na duši. Během řešení případu proniká do světa distingovaných bohatých mužů a krásných svůdných žen, přichází na hrůzné souvislosti a sám se ocitá ve smrtelném nebezpečí. Tento napínavý kriminální román působivě líčí atmosféru velkoměstského Londýna - od ospalého poklidu ulic ve čtvrti Mayfair po zapomenuté hospůdky v East Endu a čilý ruch v Soho.

***
Na novou knihu Rowlingové (Tentokrát pod pseudonymem) jsem se moc těšila, jako vždycky. Prázdné místo bylo zvláštní a v první části zmatečně kvůli mnoha postavám, ale i přesto v něm bylo něco, díky čemu na něj nezapomenu a líbilo se mi. Rozhodně bych ho nemohla odepsat. Bylo dost propracované a vyústění bylo úžasné.

Tentokrát se však Joanne vrhla do detektivek a to je opět něco, co jsme od ní ještě nečetli.
Hrdinou jejích nových detektivních příběhů (Už se ví, že jich bude víc. V Británii a Americe vyjde druhý díl v červnu) je detektiv Cormoran Strike, což je tak trochu netypický detektiv. Chybí mu kus jedné nohy a podle popisu není téměř vůbec přitažlivý. Jako člověk mi ovšem byl hrozně sympatický. Jeho původně jen dočasnou pomocnou silou se stala mladá Robin, která se právě zasnoubila se svým přítelem. Ten není z její nové práce zrovna nadšený, ale pro ní je to splněný sen. Cormoran právě neprožívá zrovna šťastné období života. Kšefty se příliš nehrnou, nemá na splácení půjčky (svému slavnému otci, který jí od něj nechává vymáhat) a právě nadobro ukončil vztah s Charlotte, která je velmi zvláštní ženou, jak v knize zjistíte. Celý jejich vztah byl velmi zvláštní, ale s láskou to nikdy není lehké.

Cormoran však najednou dostane nabídku vyřešit případ, který je už uzavřen a zná ho snad celý svět. Za detektivem přijde bratr jeho bývalého kamaráda, který v dětství nešťastně zemřel a sdělí mu, že jeho adoptovanou sestrou byla známá modelka Lula Landryová, která před třemi měsíci ukončila svůj život skokem z balkonu. Policie to uzavřela jako sebevraždu a vzhledem ke známosti tohoto případu to Policie nemohla jen tak odbýt, ale bratr Luly s tím nesouhlasí a nakonec se mu povede Cormorana přesvědčit, aby do něčeho takového šel.

Detektiv se tedy pustí do shánění všech možných lidí, kteří měli s Lulou co dočinění a hledá, co mohla policie přehlédnout.

Příběh není nijak zvlášť akční (ale na konci si trochu víc akce užijete), většinu knihy mluví detektiv se zmíněnými lidmi a rozhodně je to směsice zajímavých a různorodých lidí, kteří nejsou vždy ochotní si se Strikem povídat. Děj ovšem hezky plyne a mě osobně velmi bavilo vše pozorovat a snažit se přemýšlet racionálně a nenechat se moc ovlivnit, když vina začala ukazovat víc na někoho určitého a, že během čtení knihy ukazuje na mnoho lidí. Mezi mými podezřelými byl i člověk, který se nakonec ukázal jako vrah, ale vždy jsem si nakonec řekla: To nemůže být on, protože udělal a řekl tohle a tamto a proto jednoduše není možné, aby byl vrahem, nedávalo by to smysl…

Jenže Rowlingová to vymyslela chytře, jak se dalo očekávat. Píše skvěle, srozumitelně, kolikrát taky dokáže použít slova, o nichž ani nevím, že existují a překvapuje mě svou vzdělaností. Postavy umí vykreslit velmi dobře, což jsme mohli poznat už v Harrym Potterovi a Prázdném místu. Nyní dokázala, že si skvěle umí poradit i s detektivním příběhem. Opravdu jsem si oblíbila obě hlavní postavy, Cormorana i jeho pomocnici Robin, která se mi také moc zalíbila svým chováním a tím, jak moc dokázala v případu přispět svou pracovitostí a vynalézavostí. Jsem vážně ráda, že nakonec zůstane ve službách tohoto detektiva a s oběma se potkám v druhém díle, který se bude týkat zmizelého a nakonec i zavražděného romanopisce. Určitě vám doporučuji Volání kukačky přečíst, obzvlášť pokud rádi čtete detektivky.

Mimochodem se mi moc líbí i obálka. U prázdného místa se mi moc nelíbila.