3. listopadu 2013 v 13:29 | Snapeova |  Knižní recenze
Originál: The Taker
Počet stran: 432
Vydáno: 1. 10. 2013
Překlad: Libuše a Luboš Trávníčkovi
Série: Elixír
Mé celkové hodnocení: 95%
Oficiální anotace: Napínavý historický román s vazbou do přítomnosti začíná v současnosti na severovýchodě Ameriky. Na kliniku policisté v noci přivezou mladou ženu, která v lese zabila neznámého mladého muže. Záhadná Lanny začne lékaři vyprávět o své minulosti, která je plná temných tajemství. Nechybí v ní osudová láska ke krásnému synovi bohatého zakladatele města, pozdější skandály a prostopášný život s uhrančivým hrabětem. Příběh neutuchající lásky i čiré zrady, který přesahuje čas a smrtelnost, udrží čtenáře v napětí od první až do poslední stránky.

***
Pokud jde o tuto knihu, tak mě to k ní velmi táhlo. Stačilo mi jednou se podívat na obálku a věděla jsem, že to musím číst. Obálka mě prostě uchvátila a ani anotace mě nezklamala, takže jsem měla jasno. Nedávno jsem byla na jedné z poněkud vzácných návštěv knihkupectví (jinak si půjčuju z knihovny) a tuhle knihu jsem hned vzala. No a udělala jsem dobře. Opět jsem do své knihovničky získala kousek, ke kterému se pravděpodobně ještě někdy vrátím.

U této knihy jsem se ani chvilku nenudila. Pohltila mě, a jelikož jsem měla čas a nemusela dělat skoro nic jiného, stačily mi na ni dva dny. Vypráví příběh plný lásky, sexu i zla a věnuje se svým způsobem tématu nesmrtelnosti. Řekla bych, že poměrně originálně.

Kniha začíná tím, že mladou dívku Lanore, přivede policie do nemocnice na vyšetření. Podle vlastních slov totiž někoho ubodala a na sobě má krev. Službu má zrovna Luke, rozvedený muž žijící v rutinně v zapadlém městečku, neschopný to vše opustit, i když ho tam už nic nečeká. Lanny nemůže dopustit, aby ji zavřeli, a tak doktora prosí, aby jí pomohl uprchnout a jako prvnímu mu tedy vypoví svůj neuvěřitelný příběh.

Přítomnost se tady střídá s minulostí (která se odehrává v 19. století). V přítomnosti je zaznamenáno vše, co se odehraje mezi Lanny a doktorem, který vyslechne věci tak neuvěřitelné, že netuší, zda je vše pravda. V minulosti se zase odehrává Lanořin příběh od dětství, kdy se zamilovala do dokonalého chlapce, jenž na dokonalosti nikdy neztratil a jeho se pak týkaly veškeré její vzlety i pády. Lanny během toho všeho poznává i jiná místa a lidi a zažije věci, o jakých se jí ani nezdálo. Ale ať se děje cokoliv, nikdy nezapomene na svého Jonathana.

Kniha vypráví příběh o lásce tak neskonale silné, že překoná úplně vše, ovšem je to láska nešťastná. Autorka mě rozhodně nezklamala nějakým typickým Happy endem.

Minulost je vyprávěna v první osobě minulého času. Přítomnost pro změnu ve třetí osobě přítomného času. V knize se také setkáte s příběhem jistého Adaira, který se v knize vyskytuje hojně a je pro ni důležitý. Jeho příběh je psán ve třetí osobě minulého času. Jediné, co je pro mě trochu nezvyklé, je ten přítomný čas, ale jinak mi vše vyhovovalo. Autorka své dílo napsala skvěle. Její příběh mě naprosto uchvátil.

Lanore byla skvělá postava, líbilo se mi, že není jen dokonalá, ale má své chyby a prohřešky. Nezažila jsem snad chvíli, kdy by mi byla vyloženě protivná. Jonathan mi chvilkami vadil kvůli Lanny, ale jinak se mi líbil, protože to byla zajímavá postava se spoustou chyb oproti jeho dokonalému zevnějšku. Exotického Adaira jsem milovala a nenáviděla zároveň. Luke byl fajn, možná jsem se s ním trochu ztotožňovala v některých věcech.

Všechny postavy pro mě byly dobře popsány. Každého jsem si uměla dobře představit a každý byl trochu jiný. Tento román ukázal ohledně lidí značnou rozmanitost.

Mohla bych ho vychvalovat dál, ale teď je třeba dát prostor vám, abyste si to přečetli a udělali si vlastní názor. Navíc bych brzo jistě začala prozrazovat něco víc z děje a to nechci. Chci, abyste byli celou knihu tak zvědaví na další události, jako já.
Pokud bych měla říct něco, co jsem postrádala, tak možná vysvětlení, proč nesmrtelní nemohou mít děti. Nikde to není přímo řečeno, ale vypadá to tak. A i když bych si důvody mohla nějak sama domyslet stejně si myslím, že to mělo být trochu osvětleno a především jsem očekávala, že to bude zajímat hlavní hrdinku. No, možná si to autorka schovává na jindy. Dozvěděla jsem se totiž, že to má být trilogie. Druhý díl The Reckoning (Zúčtování) v zahraničí vyšel v létě 2012 a třetí vyjde v únoru příštího roku. V druhém díle by se měl na scénu vrátit Adair. Až si přečtete první knihu, pochopíte, co vás přibližně čeká v té druhé :) Zatím bohužel není jasné, kdy bude druhá kniha u nás.